Præsentationsteknik til publikum

Når du præsenterer noget for et publikum, skal du passe på med at falde uden for kontekst i forhold til din præsentationsteknik. Har du nogensinde hørt din chef synge, når han eller hun skal forklare dig strategien for den kommende tid. På samme måde er det med det meste kommunikation.

globe-indonesia-equator-80467

(På billede: Når du skal overbevise folk, er det sjældent ret vigtigt at have et billede med globus, hvor man kan se Borneo)

Præsentationsteknik til Publikum

Du skal altid præsentere dine budskaber inden for den kontekst og konventioner, der er omkring den pågældende genre. Dit publikum forventer at du agerer på en bestemt måde. Når du indfrier disse forventninger bliver det lettere for dit publikum at afkode dit budskab og forstå indholdet. De skal ikke forholde sig til (ubevidst), om du er helt off target, eller om du bryder uskrevne regler. I stedet kan de koncentrere sig om indholdet.

Indholdet halter
Det kan godt være svært at skrive placeholder tekster, hvilket kan gå udover indholdet og forståelsen af indholdet. Hvis man skulle skrive en masse indhold med masser af mening, er det supervigtigt at have noget på hjerte. Derfor bliver det svært at tryllebinde publikum, når du ikke er særligt velbegavet. Opdager de det? Næppe. De er sandsynligvis heller ikke særligt skarpe, når de læser dine tekster. Det værste der kan ske er, at du som præsentør (ja, der er nogen, som siger det er et rigtigt ord), ikke skal begynde at fortælle om din madpakke. De syltede asier, som du endelig har taget dig sammen til at få på rulledrengen har sjældent relevans.

Gør det godt – gør det rigtigt
Når du præsenterer et budskab skal du derfor sørge for at være så vedrørende og koncis som muligt. Du giver ikke dine tilhører med unyttige informationer, som de i bund og grund ikke kan bruge til ret meget andet end at de bliver bekræftet i at asier passer rigtigt godt sammen med rullepølse. Det er denne type af unyttige oplysninger, der kan give bagslag.